Izdrukāt
Agris Sutra Līdzība par dievnamu un dievnama apmeklējumu Lūkas 18:9-14 „Bet tādiem, kas paši bija pārliecināti, ka viņi ir
taisni un ar nicināšanu skatījās uz visiem citiem, Viņš stāstīja šādu līdzību:
"Divi cilvēki aizgāja uz Templi Dievu lūgt. Viens bija farizejs, bet otrs
- muitnieks. Farizejs nostājās un lūdza pie sevis: es tev pateicos, Dievs, ka es neesmu tāds kā citi cilvēki - laupītāji,
ļaundari, laulības pārkāpēji vai arī kā šis muitnieks. Es gavēju divreiz nedēļā
un maksāju desmito tiesu no visiem saviem ienākumiem. Turpretim
muitnieks, iztālēm stāvēdams, neuzdrošinājās pat acis pacelt uz debesīm, bet
sita pa savām krūtīm un sacīja: Dievs,
esi man grēciniekam žēlīgs! Es jums saku: viņš nogāja savās mājās
taisnots, labāks par otru. Jo katrs,
kas pats paaugstinās, taps pazemots, bet, kas pats pazemojas, taps
paaugstināts." Šajā vietā mēs redzam kādu
pazīstamu ainu – līdzība par dievnamu un dievnama apmeklējumu, kur vienam ir
drosme sēsties pirmā rindā un otram nav drosmes ienākt un sēsties pēdējā. Un
katrs mēs atceramies to brīdi, kad pirmo reizi ienācām baznīcā. Laikam nav
nedrošākas situācijas un daudzi teiks, ka nemaz nav tik viegli ieiet. Ir
vajadzīgs kāds cilvēks, kas tevi paņem aiz rokas un ieved baznīcā. Kaut kas
laikam atbaida, kaut kas rada nedrošības sajūtu, kurai nevar pārkāpt pāri. Tu
nezini, ko tur darīt, kā uzvesties. Kad jāmetas ceļos, kad jāceļas, kad
jādzied. Nedrošība. Bieži vien tā nāk no cilvēku šķirošanas labajos un
sliktajos, pareizajos un nepareizajos. Un arī šo skatu mēs bieži vien esam
piedzīvojuši. Dažs tevi uzskata par „biezo”, kurš ir nodrošināts, labklājībā
dzīvojošs un cilvēka acu skatiens uz tevi vēršas, it kā no tevis gaidot. Cits
turpretī sajūtas kā „bomzis”, necienīgs, netīrs. Un arī baidās vai kaunas
ienākt kopā ar citiem. Bieži vien šādi vērtējoši skati ir pavērušies, un katrs
ar savu pieredzi tos ir sajutis. It kā kāds gribētu teikt – paldies Tēvs, ka es
neesmu tāds kā citi – laupītāji, laulības pārkāpēji, dzērāji.
Satikties ar cilvēku,
nonākt saskarsmē ar cilvēku. Nezinu vai katram no jums ir bijis kāds cilvēks, kuru
esat uzskatījuši par patiesi lielu. Pie kā jūs esat gribējuši pieiet,
sasveicināties, pabūt viņa klātbūtnē, uzdot kādu jautājumu. Man tāds cilvēks
bija profesors Feldmanis. Es biju daudz dzirdējis par viņu un gaidīju to
mirkli, kad palaimēsies tikties, gatavoju jautājumus, par kuriem parunāt. Un
tad šis lielais, pasaulē pazīstamais un respektētais cilvēks paskatās uz tevi ar
pazemīgu un mīļu skatienu. Un visi jautājumi ir lieki. Īsti lieli cilvēki nekad
neskatās ar vērtējošo skatienu no augšas. Īsti lieli cilvēki, Dieva acīm lieli
cilvēki, vienmēr pazemojas paši. Viņiem nav jāiekaro kāds augstāks stāvoklis,
viņi netiecas pēc atzinības un godināšanas. Viņi netiecas pēc šīs pasaules
slavas, viņi meklē Dieva acis un to, kā Dievs raugās uz viņiem. Šajā vietā,
domājot par cilvēku ienākšanu baznīcā, ienākšanu templī Dievu lūgt, mēs to
skaudrāk piedzīvojam.
Kas bija farizejs? Viņš
bija lajs, tautā ieredzēts reliģiozs cilvēks, rakstu pratējs, reliģiskās dzīves
kultivētājs, morāli ētiska personība. Viņam tādam arī patika būt. Un šajā
vietā, kad viņi Jēzus līdzībā abi divi ienāk Dieva namā, problēma nav tā, ka
viens ir lielāks grēcinieks un otrs ir tīrāks cilvēks. Problēma ir lūgšanā. Un
lūgšana ir cilvēka attiecības ar Dievu. Saruna ar Dievu. Lūgšana ir tas, ko tu
elpo. Un, ja mēs salīdzinām šīs lūgšanas, tad redzam, ko dara farizejs - viņš
sāk uzskaitīt savus labos darbus. Viņš sāk sevi salīdzināt ar citiem cilvēkiem.
Dažkārt mums nācies būt
kopā ar cilvēku, kurš visu laiku runā tikai par sevi. Ja šādam cilvēkam uzdodam
jautājumu par kādu citu, tad saprotam, ka viņam nav pat nojausmas par to, kā
citiem iet. Viņš ir bijis pārņemts ar sevi. Un parasti šādam cilvēkam vairs neatrodas
vieta nekam citam, arī Dievam ne.
Lūgšanas mērķis nav
pabūšana ar sevi. Lūgšanas mērķis ir būšana ar Dievu, saklausīšana, ko Dievs
domā par tevi, ko Dievs grib tev pateikt. Dzirdēt Dievu. Apustulis Jānis saka: „Kā
tu vari mīlēt Dievu, ko tu neesi redzējis, ja tu nemīli savu brāli, ko tu esi
redzējis?” To pārfrāzējot, varētu jautāt - kā tu vari dzirdēt Dievu, ja tu
nedzirdi savu brāli? Lūgšana ir Dieva tuvums un klātbūtne, kuru mēs varam
piedzīvot, ja mēs norimstam paši. Mēs atceramies no vēstures par daudzu tautu
attieksmi pret valdnieku – viņa klātbūtnē nedrīkstēja pacelt acis uz augšu. Ir
jāzemojas un jāraugās lejā. Pazīstamais notikums pie Siāmas ķēniņa, kad Anna
pacēla acis un ķēniņš viņai jautāja – kā tu uzdrošinies pacelt savas acis
augstāk nekā es skatos? Daudzreiz tāda uzdrīkstēšanās bija sodāma ar nāvi. Šajā
demokrātiskajā pasaulē, kurā mēs nevienu negribam uzskatīt par kungu, kur nu
vēl par Dievu, kur es pats esmu dievs, kas skatīs, vadīs un regulēs satiksmi pa
dzīvi, mēs esam pazaudējuši šo pazemību.
Ir tāda anekdote: cilvēks
nokļūst pie paradīzes vārtiem un Pēteris viņam jautā – tev ir jāsavāc 1000
punktu, ko tu esi labu darījis? Cilvēks sāk stāstīt, kā no mazotnes audzis
ticīgā ģimenē ar lūgšanām trīsreiz dienā, piedalījies dažādos pasākumos.
Pēteris atbild, ka pagaidām viņam ir tikai 327 punkti. Tad viņš vēl sāk
atcerēties visas tās reizes, kad pārvedis kādu cilvēku pār ceļu, kādu piecēlis,
izglābis. Pēteris saka – tev ir tikai 367. Un tad cilvēks saprot savu nespēju
un saka – Dievs, esi man žēlīgs! Tieši. Uz to Pēteris atbild – 1000 punkti. Un
tas ir tas mūsu dzīves ceļa gājums, pretēji farizejam, kas tādā veidā paliek
nepiepildīts.
Kristus ar šo līdzību nav
gribējis pateikt, ka mēs visi tagad pametīsim baznīcu, iesim laukā no dievkalpojuma
plašajā pasaulē un domāsim – paldies Dievam, ka es neesmu tāds, kā tas
farizejs. Ne salīdzināšanās ar cilvēkiem ir svarīgākais. Bieži vien šī
pašpārliecinātība, šī staigāšana ar degunu gaisā, šī interesēšanās pašam par
sevi un neizpētīšana, ko īstenībā Dievs par tevi domā, ir tā, kas noved mūs pie
šiem sarežģījumiem, problēmām, ka mēs tiekam skarti. Pašpaļāvība un neuzmanība.
Arī Jēzus Kristus pats piedzīvojis šādu skatu no malas no rakstu mācītājiem un
farizejiem. Tie bieži vien viņu vērtēja visā, ko viņš runāja. Viņš bija
pārpārēm skarts no cilvēku uzskatiem. Tas izpaužas viņa vārdos – ko ļaudis par
mani runā, ko ļaudis saka, kas es esmu? Kā viņi mani redz? Un protams, ka
farizejs, kurš ir gavējis divreiz nedēļā, kurš ir maksājis desmito tiesu no
visiem saviem ienākumiem, kurš ir izpildījis visu bauslību. Vai tur neslēpjas
mūsu bailes – vai es pietiekami labi visu esmu izdarījis? Vai es varēju kaut ko
darīt labāk? Vai tiešām es esmu samaksājis desmito tiesu? Vai tiešām es esmu
piepildījis bauslību? Kurš no mums nepazīst šādas bailes? Un tad, kad kaut kas
notiek, mēs sākam analizēt. Protams, mēs nevaram piepildīt bauslību. Mēs neesam
spējīgi nevienu pašu dienu nodzīvot tā, kā mums vajadzētu nodzīvot, ja
paļaujamies tikai paši uz sevi. Esi man, grēciniekam, žēlīgs! Bet mēs nevaram aiz
tā slēpties un tikai teikt – esi man, grēciniekam, žēlīgs. Mēs nevaram ieņemt pareizo
vietu un stāju un staigāt pa dzīvi kā grēcinieki. Ievērojiet – ne apžēlots
grēcinieks.
Es gribētu vērst uzmanību
– Jēzus ar šo līdzību nevēlas mums sludināt vieglu apžēlošanu, kas neko
nemaksā. Mēs pazīstam vēl vienu bagātu muitnieku, vārdā Caķejs. Viņa dzīve
pārmainījās. Jēzus runā par stāvokli un attiecībām, kādās nonākam, ja mēs
veidojam šīs attiecības. Attiecības nekad nevar izveidoties pašas par sevi, ja
mēs tās nekopjam. Un Jēzus šeit saka, kā tas ir – veidot attiecības ar Dievu.
Ja mēs veidojam attiecības, tad ko mēs domājam par Kristu? Bieži vien mēs
uzmālējam bildi, kurā nav dzīvības. Jēzus tiek parādīts kā tikumiska, ētiska
personība. Jēzus ir dzīvs, Viņš deg kā uguns, Viņš aizsvilina visu, kas ir Viņam
apkārt. Viņam seko, iet līdzi un nepagurst. Cilvēki aizmirst visu – atstāj
savus mitekļus, nodarbošanos, lai tikai būtu kopā ar Viņu.
Mēs nevaram salikt visu pa
plauktiņiem un dzīvot sakārtotā idillē, kā bieži vien cilvēki veido baznīcu,
dievkalpojumu. Lai tik kaut kas neiztraucē, lai tik nebūtu kaut kas slikts, visi
ir mūsējie, viss notiek tā, kā mēs gribētu. Šī apziņa, ka neesmu cienīgs, ka
man nav ko dot, ka man nav, ar ko lepoties Dieva priekšā, ka es neesmu devis desmito
tiesu, kur nu vēl visu pārējo. Šī apziņa, ka es neesmu gana labs un vērtīgs. Es
jau varu sākt skaitīt, ko esmu darījis un, ja tas otrs to nav darījis, tad ar
mani viss ir kārtībā. Bet šī sajūta, kad man nav ko dot, es neesmu nekā vērts,
man ir tikai salmiņš. Un tad šis – esi man, grēciniekam, žēlīgs – būs īsti no
sirds. Tāpēc nekalkulēsim vairāk – cik. Bet dzīvosim ar sajūtu katru dienu –
neko es nevaru viens. Un tas ir tas, ko Jēzus grib mums pateikt, kas taisno.
Ticības dēļ Ābrahams tika taisnots. Tā ir ticība, kas redz Dievu tādu, kāds
viņš ir. Un neredz sevi labāku. Man ir svarīgi sevi redzēt tā, kā Dievs mani
redz. Un, ja pēc tā es tiecos, tad es vairs nemelošu sev. Tad es beidzot
sapratīšu, kā Dievs mani redz, kā Dievs mani mīl un tad es beidzot gribēšu
mīlēt Dievu pāri visām lietām un savu tuvāko kā sevi pašu. Un es nonākšu
attiecībās ar cilvēkiem, ja neskatīšos no augšas, bet paņemšu kādu pie rokas un
ievedīšu baznīcā. Paskaidrošu kādas lietas, kas otru varbūt dara nedrošu, kādēļ
viņš baidās un nezina, kur un kā darīt. Tad es nemācīšu bauslību, bet tad es
būšu evaņģēlijā. Un tādas lūgšanas arī veido mūsu attiecības Dieva priekšā.
Pateicoties šai līdzībai. Āmen.
Atpakaļ! |